„Moj slatki život“

Živeti sa dijabetesom

Kao osoba sa dijabetesom, ne razlikujete se od bilo koje druge osobe na svetu. Život sa dijabetesom neke aspekte života čini izazovnijim ali ne definiše ko ste, ne menja vaše osnovne potrebe i želje i ne sprečava vas da u potpunosti uživate u životu. Uspeh možete postići tako što ćete uravnotežiti svoju terapiju, plan ishrane i pridržavati se dnevne rutine vežbanja.


Životno putovanje sa dijabetesom kod svakog je različito, bez obzira na to kako se, kada i koji tip dijabetesa pojavio. Uz prave odluke, pomagala i podršku, možete učiniti sve.

Upravljanje dijabetesom je više od lečenja!

Najvažnije je da ne dozvolite dijabetesu da ometa vaš život. Možda zvuči čudno, ali da biste to uradili, morate uključiti dijabetes u svoj život!


Zapamtiti da tokom svog života, kada ste na poslu ili u školi, dok vežbate, ako putujete ili vozite, postoji nekoliko stvari koje morate uzeti u obzir:

  • Pravilno određenim režimom ishrane i korigovanjem životnih navika, šećer možete održavati u željenim granicama u većem delu dana (TIR – “Time in range” – “vreme u opsegu”)
  • Stalno kontrolišite glikemiju – održavajte HbA1c ispod 7%.
  • Važnost redovne i adekvatne faramakološke terapije
  • Budite fizički aktivni veći deo dana – biti aktivan je jedan od najboljih alata za upravljanje dijabetesom i to besplatno!

„Vreme u opsegu“

“Vreme u opsegu” je vreme koje provedete u ciljnom opsegu glukoze u krvi – kod većine ljudi između 3,9-10 mmol/L. Najmanje 70% očitavanja (17od 24h dnevno) u ciljanom opsegu znači i manji razvoj komplikacija.


“Zlatni standard” predstavlja kontinuirano merenje glukoze (CGM) koje vam pomaže u otkrivanju tačnih uzroka koji su doveli do porasta ili pada nivoa šećera (vrsta hrane, nivo fizičke aktivnosti, stres…).


Najviše koristi od CGM, imaju ljudi koji imaju problema sa postizanjem i održavanjem ciljnih novoa glukoze u krvi, a posebno ako postoje tkz „nesvesne hipoglikemije“.

Jedite dobro da biste se osećali dobro. Jedite da bi ste pobedili, svakog dana!

Zdrava ishrana ne mora da bude komplikovana. Bez obzira koju vrstu hrane volite da jedete, nekoliko jednostavnih zamena može napraviti veliku razliku.


Zdrava ishrana može biti ukusna!


Pravilna ishrana za predijabetes i dijabetes ne samo da pomaže u upravljanju glukozom u krvi, već pomaže da imate zdraviji odnos prema hrani. Namenski izbor hrane kao što je konzumiranje više povrća bez skroba (brokoli, grašak, lisnato povrće), hrane bogate vlaknima (integralne žitarice), odabir nemasnog mesa (piletina, ćuretina, junetina), ribe bogate omega-3 masnim kiselinama (sardina, tuna, losos, brancin) ili biljnih proteina, odabir kvalitetnih složenih ugljenih hidrata, nisko-masnih verzija sireva i mlečnih proizvoda, bobičastog voća i hrane niskog i srednjeg glikemijskog indeksa, manje prerađene hrane, vode i pića bez kalorija, pomoći će vam da ostvarite svoje zdravstvene ciljeve, a može biti i odličnog ukusa! Važno je da se prave pauze između obroka i da se ne unosi ništa osim vode ili čajeva, kako bi obezbedili uslove u kojima insulin može da transportuje šećer u ćelije.


Ne radi se o jednoj vrsti hrane, jednom obroku ili jednom danu, već o usvajanju zdravih navika do kraja života.

Gojaznost

Gojaznost je jedan od glavnih faktora rizika za razvoj dijabetesa tip 2. Održavanjem indeksa telesne mase (BMI) ispod 25 kg/m2, značajno utičete na pojavu bolesti ali i na razvoj komplikacija.

Gubljenje oko 7% telesne mase, može pomoći u smanjenju rizika za dijabetes za više od 50%.Višak telesne mase, posebno kada se višak masti skladišti u jetri i stomaku, povećava potrebu tela za insulinom. Ako proizvodnja insulina ne može da zadovolji ovu potražnju, nivo šećera u krvotoku raste.

Dijeteski režim mora biti individualno prilagođen na osnovu antropometrijskih i metaboličkih parametara, načina ishrane i vaših navika.

Odvojite vreme za kuvanje. Jednostavni recepti mogu biti zdravi i ukusni. Zapišite ili fotografišite obroke i recepte, isprobajte časove kuvanja na mrežama, uvedite jedan dan nedeljno bez mesa. Prestanite da „grickate“ između obroka. Prestanite sa pušenjem i ograničite ili u potpunosti prestanite sa unosom alkohola.

Planirajte svoje obroke. Preskočite „hranu za dijabetičare” koja je često skupa i lošeg ukusa.

Napravite istu hranu za sebe i svoju porodicu. Zdrava ishrana za sve!

Osobe s dijabetesom treba da shvate da će s ovom bolešću morati da žive ceo život i da je neophodno da je prihvate i dobro upoznaju.

  • Nosite se sa emocionalnom stranom dijabetesa – ne skrivajte svoju bolest!
  • Uzimajte terapiju kako je propisana, čak i ako se osećate dobro. Cilj je da se insulin ne daje opisno, već da pacijent zna koliko jedna jedinica insulina pokriva ugljenih hidrata i na taj način da da tačnu dozu u vreme kada je potrebno. Terapija treba da bude sistemska i sveobuhvatna, sa preparatima koјi ne samo da smanjuјu nivo šećera, već imaju i zaštitni efekat na ceo organizam.
  • Idite na redovne lekarske preglede- minumum jednom u 3 meseca.

Za nove navike počnite sa malim. Mali uspesi olakšavaju veće ciljeve. Život se ne završava sa postavljenom dijagnozom dijabetesa. Vaše putovanje je jedinstveno i svaki dan počinje iznova!

Prijavite se na naš newsletter

Ukoliko želite da primate novosti od nas, savete o poboljšanju zdravlja, informacije o novim proizvodima, akcijama i promocijama unesite Vašu email adresu.

Osnovne informacije o dijabetesu